اعمال قبل از حرکت یا صکادرات

وقتی در داخل اتومبیل و پشت فرمان قرار گرفتیم بایستی قبل از حرککت دادن اتومبیل کارهای ذیل را انجام دهیم:

اعمال قبل از حرکت یا صکادرات:
ص: صندلی را تنظیم می کنیم
ک: کمربند ایمنی را می بندیم
آ: آینه ها را تنظیم می کنیم
د: دنده را خلاص می کنیم
ر: روشن می کنیم و راهنما می زنیم
آ: آماده کردن دنده ی اتومبیل جهت حرکت آینه ها را نگاه می کنیم و نقاط کور آن را با چرخاندن سر پوشش می دهیم
ت: ترمز دستی را پایین می کشیم

توضیح بسیار مهم:
کلمه ی صکادرات را با سوال آزمون آئین نامه اشتباه نگیرید، چرا که در آنجا پرسیده شده است، پساز روشن بودن موتور و آماده بودن برای حرکت به چه ترتیب باید عمل شود.
پاسخ صحیح آن را می توانید در صفحه ۵ کتاب آموزش جامع قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی قسمت طریقه ی حرکت مطالعه نمایید.
اما صکادرات اعمال قبل از حرکت بوده و قبل از انجام آن اتومبیل ما خاموش می باشد.
حال به شرح کامل موارد صکادرات و نحوه ی انجام آن می پردازیم.

صندلی:
صندلی از ۳ قسمت قابل تنظیم بوده و باید نسبت به قد و قامت راننده تنظیم شود. ۱- کفی صندلی ۲- پشتی صندلی ۳- پشت سری صندلی.
۱- قسمت کفی صندلی که براین تنظیم آن با دست راست بالای فرمان را می گیریم و با دست چپ ضامن کفی صندلی را می کشیم تا کفی صندلی آزاد شود (ضامن کفی در کنار پایه ی سمت چپ صندلی قرار دارد) و سپس خود را به سمت جلو و یا عقب می کشیم. بهترین حالت به این شکل است که پاهای ما بایستی با یک زاویه ی ۹۰ درجه یا قائمه روی ترمز و کلاج قرار بگیرد.
۲- پشتی صندلی را به وسیله اهرم با دست چپ بالا می آوریم و اندازه ی دلخواه را تنظیم می کنینم بهترین حالت برای پشتی صندلی کمی بیش از ۹۰ درجه (قائمه) است.
۳- پشتی سر صندلی: باید طوری تنظیم شود که مرکز (وسط) پشتی سر صندلی درست روبروی گوشهای ما قرار گیرد پشتی سر صندلی باری تکیه دادن سر و استراحت سر طراحی نشده است. پشتی سر صندلی جهت جلوگیری از صدمات گردن هنگام بروز تصادف طراحی گردیده است چنانچه پشتی سر صندلی درست تنظین گردد هنگام بروز تصادف احتمال شکستگی گردن بسیار زیاد است.

ک: کمربند ایمنی: (طریقه ی بستن کمربند ایمنی)
ابتدا به کمربند ایمنی که در کنار شانه ی چپ قرار دارد نگاه می کنیم سپس با دست راست زبانه ی فلزی یا قلاب کمربند را گرفته و می کشیم تا همراه آن تسمه ی کمربند نیز کشیده شود دست چپ را از داخل تسمه یا بند کمربند رد کرده طوری که تسمه ی کمربند از بالای شانه ی چپ ما رد شود. در این حالت با دست چپ، تسمه ی کمربند را باید به آرامی بکشیم تا مانند شوک پرت شدن تصادف قفل نشود در صورت قفل شدن قدری تسمه را آزاد می کنیم و سپس مجدداً به آرامی آن را می کشیم و با دست راست قلاب کمربند را به سمت قفل کمربند هدایت می کنیم. قلاب را درون قفل قرار داده و فشار می دهیم تا قفل شود.
کمربند ایمنی طوری طراحی شده است که در موقع عادی راننده و سرنشین بتوانند روی صندلی تحرک داشته باشند و فقط هنگام بروز تصادف و شوک (پرت شدن) قفل کرده و مانع از پرت شدن می شود.

طریقه ی باز کردن کمربند ایمنی
ضامن قرمز رنگ قفل کمربند را فشار می دهیم تا زبانه ی فلزی و قلاب آزاد شود سپس زبانه فلز را به سمت بالا هدایت می کنیم تا تسمه ی کمربند خوب جمع شود.
آ: حرف الف اول در صکادرات به معنای آینه ها می باشد.
توجه داشته باشید آینه ها چشمان اضافی راننده می باشند بنابراین باید با دقت آنها را تنظیم کرد.

طریقه ی تنظیم صحیح آینه ی وسط:
سر رو به جلو و استیل بدن ثابت و حالت رانندگی باشد. با گوشه چشم به آینه ی وسط نگاه می کنیم. شصت دست راست گوشه ی سمت راست و زیر آینه قرار می گیرد ۲ یا ۳ انگشت (بسته به میزان قدرت مچ دست) قسمت روی سمت راست آینه ی وسط قرار می گیرد. طوری که فضای دید آینه را اشغال نکند.
آینه ی وسط را به سمت چشمان خود برمی گردانیم طوری که قالب دور آینه با قالب نوار دور شیشه ی بزرگ عقب با هم یکی شود و هیچ قسمت اضافی از سقف یا اتاق دیده نشوود و تنها در این صورت می توان شعاع دید واقعی نسبت به عقب داشت.

ضامن آینه ی وسط (جهت سهولت دید در شب):
هنگام رانندگی در شب وقتی نور چراغ اتومبیل پشت سر باعث ناراحتی چشمان ما می شود کافی است که ضامن زیر آینه را فشار داده یا به سمت خود بکشیم. این عمل موجب تغییر زاویه ی آینه شده و نور شدید عقب حالت مات دیده می شود و دیگر چشمان ما اذیت نمی شود
پس از اینکه وضعیت عادی شد ضامن را به حالت اول برمی گردانیم.

طریقه ی تنظیم صحیح آینه ی بغل:
آینه ی بغل بایستی دستگیره ی درب عقب را نشان دهد و یا اینکه ۱۰% آینه از قسمتی که به اتاق متصل است بایستی رنگ بدنه ی اتومبیل ما را نشان بدهد البته به صورت کج.

د: دنده را خلاص می کنیم
حرف (د) در صکادرات حرف اول کلمه ی دنده می باشد پس از تنظیم آینه ها بایستی از خلاص بودن دنده مطمئن شویم کلاج را با پای چپ تا آخر فشار می دهیم و دسته ی دنده را به سمت وسط هدایت می کنیم تا در محوطه ی خلاص قرار گیرد. در محوطه ی خلاص دسته ی دنده به راحتی به سمت چپ و راست حرکت می کند برای اطمینان از خلاص بودن آن، دسته ی دنده را به سمت درب سمت راست فشار می دهیم تا آخر سمت راست یک حالت فنر دسته ی دنده را برمی گرداند به این ترتیب مطمئن می شویم که دنده خلاص است.

ر: حرف (ر) در صکادرات حرف اول کلمه ی روشن کردن و راهنما زدن می باشد
برای روشن کردن موتور اتومبیل باید مراحل آن را در سوئیچ بدانیم.
سوئیچ ۴ مرحله دارد که به کل چهار مرحله روشن کردن می گوییم:
۱- قفل فرمان: طریقه ی باز کردن قفل فرمان که با علامت LOCK روی سوئیچ مشخص شده به این ترتیب است که با دست چپ فرمان را کمی به سمت خلاصی فرمان می چرخانیم و در وسط خلاصی نگه می داریم در همان حالت با دست راست کلید را به سمت راست کمی می چرخانیم قفل فرمان باز می شود.
۲- برق اولیه: برق اولیه با علامت ACC روی سوئیچ مشخص شده است. با چرخاندن کلید روی برق اولیه بدون روشن کردن اتومبیل می توان از نیروی باطری اتومبیل استفاده کرد. مانند روشن کردن رادیو و پخش و …
۳- برق ثانویه: با علامت ON روی سوئیچ مشخص شده است. با چرخاندن کلید در این حالت برق در قسمت پشت آمپر آمده و موتور اتومبیل آماده روشن کردن می باشد و مشخصه ی آن این است که علامت قرمز رنگ باطری و روغن پشت آمپر روشن می شود در صورت مرتب بودن این قسمتها، پس از روشن نمودن اتومبیل در مرحله ی چهارم پس از یک الی دوبار گاز دادن بایستی هر ۲ علامت خطر خاموش شود در غیر این صورت بایستی رفع اشکال شود سپس اقدام به حرکت دادن اتومبیل نمود. سوئیچ را در برق ثانویه نباید زیاد نگه داشت.
۴- مرحله چهارم استارت: با علامت START روی سوئیچ مشخص شده است در این قسمت یک حالت فنری قرار دارد کلید را به سمت راست می چرخانیم تا استارت شروع به کار کند پس از درگیر شدن استارت، همزمان کمی گاز می دهیم (در اتومبیل های دارای سیستم انژکتور، نیازی به گاز دادن همزمان با استارت زدن، نیست) اتومبیل روشن می شود در این لحظه بایستی کلید را رها کنیم تا به سمت برق ثانویه برگردد به کل این چهار مرحله روشن کردن می گوییم.
(در ضمن هنگام روشن کردن اتومبیل در زمستان بهتر است کلاج را فشار دهیم تا فشار کمتری به باطری اتومبیل وارد شود)
لازم به ذکر است هنگام استارت زدن چشمان ما باید به بیرون و روبروی (جلو) اتومبیل نگاه کند و هیچ گاه نباید برای استارت زدن و روشن کردن موتور به داخل اتومبیل زیاد نگاه کنیم.
راهنمای مورد نظر را روشن کرده و آماده ی حرکت هستیم.

آ: آینه ها را نگاه می کنیم
پس از روشن کردن نوبت به (آ) دوم در صکادرات می رسد در این حالت آماده ی حرکت هستیم بنابراین با آماده کردن دنده جهت حرکت بایستی آینه هایی را که قبلاً تنظیم کردیم را نگاه کنیم، چون در آستانه ی حرکت کردن هستیم بایستی کاملاً راه را چک کنیم تا خطری نباشد در ضمن جهت پوشش دادن به نقاط کور آینه سر را به سمت مورد نظر یک بار برمی گردانیم.

ت: ترمز دستی
حرف (ت) در صکادرات به معنای ترمز دستی می باشد: در این حالت انتقال ترمز انجام می دهیم یعنی ترمز پایی یا پدال ترمز را با پای راست فشار می دهیم و بعد از آن ترمز دستی را می خوابانیم (که به این کار انتقال ترمز می گوییم) برای پایین کشیدن ترمز دستی ابتدا دسته ی ترمز دستی را به سمت بالا می کشیم (۱ سانتیمتر کافی است) همزمان ضامن نوک ترمز دستی را فشار داده و به پایین می بریم طوری که چراغ ترمز دستی که با علامت (P) روی پشت آمپر مشخص شده است خاموش شود حال ما آماده ی حرکت هستیم چون قانون قبل از حرکت را انجام داده ایم و در آستانه ی انجام قانون حرکت هستیم.

3 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.